daag allemaal! - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Jenneke - WaarBenJij.nu daag allemaal! - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Jenneke - WaarBenJij.nu

daag allemaal!

Door: Jenneke

Blijf op de hoogte en volg Jenneke

10 Januari 2013 | Suriname, Lelydorp

Daar komt tie dan; mijn allerlaatste reisverslag. Terwijl ik nog even geniet van de tropen, en vandaag een poging heb gedaan om morgen met een kleurtje terug te vliegen... Een kleurtje is wel gelukt, dé kleur neem ik maar op de koop toe. Over kleuren gesproken, inmiddels heb ik wel geleerd dat er heel wat meer huidskleuren zijn dan de drie die ik dacht; zwart, geel, wit...

De Chinezen zijn geel, dat zie ik. Dat er lichte en zwarte creolen zijn, zie ik ook. Maar toen 2 mensen het hadden over een witte hindoestaanse; moest ik toch wel even nadenken. Zelfs de kijk op huidskleur is blijkbaar cultuur gebonden. Zijn hindoestanen bij ons donker, hier zijn er blijkbaar zelf witte, en wij heten dan... extreem witten?! Er zijn wel meer dingen cultuur gebonden, iedereen hier wil licht zijn, althans lichter dan ze nu zijn. Mensen die heel donker zijn, zijn nu eenmaal minder, maar je moet donker zijn om dit te begrijpen, die witten snappen het niet... Wij zonnen en willen donker worden.

Pff, complexe samenleving! De creolen wonen bij de creolen en luisteren creoolse muziek. (voor mij Afrikaans) Ditzelfde geldt voor de andere bevolkingsgroepen. En allemaal weten ze te vertellen waarom ze beter zijn als de anderen. Inmiddels heb ik wel gezien dat een groot deel van de creoolse bewoners inderdaad houdt van keuvelen, dat hindoestanen inderdaad zakenmensen, en dus op geld uit, zijn... (En trouwens ze kunnen veel tegelijk ook, meneer de buschauffeur, belt, download games voor zijn nintendo, regelt andere zaakjes (wiet is hier favoriet), zwaait naar voorbijgangers, en brengt ons intussen, verbazingwekkend zonder ongelukken, thuis.) Maar dat Javanen lui zijn, een beetje minder als creolen maar ze blijven lui, zie ik nog niet, en dat Chinezen indringers zijn wil er ook nog niet in... Tja, zonder Chinees had ik heel wat minder inkopen kunnen doen! Alleen was mij niet verteld dat in de supermarkten Chinees de voertaal is, gelukkig kan ik gebarentaal...

En dan de mannen, ik bega in een seconde overtredingen; steel hun hart, straal uit dat ik hun vrouw ben... Je moet het maar weten! Op commando moet mijn zonnebril plaatsmaken voor mijn 'mooie ogen', jaja, helaas luister ik niet naar commando's. Dit zijn vooral de creoolse mannen, maar ze roepen om het hardst dat het een Surinaamse gewoonte is, en ik, nuchtere Nederlander, heb het maar te accepteren...

Met deze terugblikken lijkt het misschien dat ik alweer verlang naar onze koude en overwegend witte samenleving in Nederland. Maar niets is minder waar; ik ga de tropen missen, de zon, de relaxe leefwijze, de straathonden, de steeds weer geweldige kleurrijke natuur... En ja, toch ook wel de mensen, de gewoonten.

Weer afscheid nemen, waarbij er natuurlijk beloofd wordt dat mensen mij in Nederland op komen zoeken...

Met een Hollandse kop koffie, even gewone communicatie, lopen over een geasfalteerde weg en ervan opaan kunnen dat afspraken doorgaan; denk ik ook weer heel snel gewend te zijn aan ons luxe leventje! Maar met een onvergetelijke ervaring, wat ik meeneem ik mijn bagage naar de toekomst!

Alle volgers; heel erg bedankt voor jullie interesse in mijn belevenissen, en tot gauw!!

Mijn laatste warme groet, Jenneke.

  • 10 Januari 2013 - 01:18

    Richardd:

    Hey Jenneke,

    Superleuk al je reisverslagen en die van Marije gelezen. Prachtig wat jullie beleefd hebben tijdens de stage in Suriname.
    De cultuur heb ik tijdens een reis Naar Tobago/ Trinidad en een tussenstop in Paramaribo (paar jaar geleden) mogen proeven...
    Jullie hebben het nog meer van dichtbij meegemaakt!

    Goede terug reis Jenneke en Marije en heel veel sucses met jullie studie...

    Groetjes Richard

  • 15 Januari 2013 - 17:53

    Janna Abma:

    Hoi Jenneke,
    Vanuit mijn guesthousebedje in Laos al je laatste verslagen nog gelezen. Ik was wat achterop geraakt. Inmiddels ben je dus alweer thuis en meteen volop winter begrijp ik. Wat zul je het koud hebben. Succes weer met wennen, kijk graag een keer al je foto's. Groetjes, Janna

  • 04 April 2013 - 23:04

    Jarno Blokdijk:

    Hey ik heb jou gevonden

  • 04 April 2013 - 23:11

    Corrie :

    hey ik heb jou ook
Jenneke

Actief sinds 05 Okt. 2012
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 10705

Voorgaande reizen:

26 Juli 2023 - 17 Augustus 2023

Oude liefde: Suriname!

01 Augustus 2022 - 09 Augustus 2022

Weekje Zuid Sudan

29 Juli 2019 - 20 Augustus 2019

Zomer in Suriname

15 Februari 2019 - 21 Februari 2019

Israël

23 Juli 2018 - 13 Augustus 2018

Reisje Suriname

21 April 2017 - 28 April 2017

Werkvakantie Servie

26 Juli 2013 - 08 Augustus 2013

werkvakantie Servië

16 Oktober 2012 - 11 Januari 2013

Stage in Suriname

Landen bezocht: