We maken wat mee... - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Jenneke - WaarBenJij.nu We maken wat mee... - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Jenneke - WaarBenJij.nu

We maken wat mee...

Door: Jenneke

Blijf op de hoogte en volg Jenneke

05 November 2012 | Suriname, Lelydorp

Zo weer even mijn sociale contactenbijwerken. Jaja, ik moet nog wel mensen hebben als k terug kom hé?!

Vorige week zondag ging er ook een surinamer mee naar de kerk in Powakka. Na de kerkdienst wulde hij die Nederlandse weleens wat van het land laten zien, leuk! Ik vroeg honderduit, tot nu toe merkte ik vaak dat mensen dat nogal vermoeiend vonden, dit was nu eens iemand die wel antwoord gaf. Belangrijker; een duidelijk antwoord. Uiteindelijk zijn we zelfs bij een dorpje geweest, zo ongeveer in de rimboe. Daar woonde een broer van de beste man, we kregen pils van hem, maar moesten toen we teruggingen wel betalen... Het was geweldig zo'n gratis rondleiding. Al gaat het wel een beetje tegen mijn principes in, genieten is iets anders als met God bezig zijn hé.

We hebben een hangmat gehaald, ik een hele mooie 2 persoons, toch presteerde ik het eruit te vallen, 2 keer zelfs!! Ik hoor al dat dit zelfs al op facebook is genoteerd, blijkbaar een topprestatie:-)! Donderdag gingen we een tripje doen, eerst rondrijden bij Zanderij, wij in de bak van de pick up. Daarna gingen we naar een geweldige plek in de rimboe, water, mooie bomen en vogels. (En muggen, die mij als aandenken lek geprikt hebben.) Daar hebben we ons (hangmatten) kampje opgeslagen, heerlijke nasi gegeten van de Javaanse warung, en, toen het donker was, genoten van het kampvuur. Heerlijk de rust daar! Toen weer terug, maar dan moet de auto ook willen... Met een hoop gedoe, gezweet en gehijg van ons; vrouwen, kregen we de auto vooruit en konden we gaan. (zie foto's voor dit uitje)

Inmiddels heb ik een erg mooie Chineese pyjama, (tja alles is made in China, ook de souveniers in Suriname, haha) gehad! Dit zou me beter beschermen tegen de muggen, mare s'nachts zitten ze er niet en om overdag met n pyjama te lopen! Hier zitten s'nachts wel straathonden, die zich nog laten horen ook, dat is minder...

Hoewel ik het al gelezen had heb ik nu ook ondervonden dat hier de juiste contacten op het juiste moment, van belang zijn. Zo hebben we voor een vrijwilliger, met half open been, een paar uur bij de dokter gezeten, toen was ze nog niet aan de beurt! Toen we moedeloos terugkwamen, en Nesta even voor ons belde, konden we gelijk komen. Hij was haar neef, vandaar...
Gisteren heb ik zelfs gegeten in het buitenhiuis van Bouterse, met de lijfwachten. Of ik dat nu ook geweldig moet vinden weet ik niet, gezien zijn verleden. Maar goed; feit is wel dat hij de president is en dat ik als Nederlandse stagiair toch maar mooi bij zijn buitenhuis ben geweest, de juiste contacten hebben... De lijfwachten konden alleen maar praten over vrouwen en alles wat erbij hoort, en lachen, veel lachen. Dat mag ook wel na 7! flessen Parbo bier. Hopelijk kan de president wel meer dan dat...

Verder heb ik nog een rondrit gehad langs het stuwmeer. (En dat allemaal op zondag.) Dit meer, ter grootte van de provincie Utrecht, is aangelegd rond 1960. Alle inwoners zijn verplaatst naar door de regering gebouwde dorpjes, met houten huizen. In 1 van die dorpen was ik vorige week.

Nu zijn we weer bezig met ons nuttig maken...






  • 06 November 2012 - 23:02

    Janna:

    Hoi Jenneke,
    Leuk om te lezen dat je zo geniet! Goede manier lijkt me om met God bezig te zijn door te genieten van al het moois op de aarde! Zijn jullie ook in Berlijn geweest? Daar had het kinderhuis waar ik werkte een vakantiehuisje. Ik ben daar vaak geweest. Vond het daar net een paradijs. Groetjes, Janna

  • 07 November 2012 - 01:51

    Jenneke :

    Hallo Janna,
    We zijn niet in Berlijn geweest, wel erlangs gereden. Hele omgeving daar vind ik schitterend!
    Groet, Jenneke

  • 09 November 2012 - 12:53

    Dianne Nuijsink:

    He Jenneke,

    Hier een reactie uut Riessen, geweldig wat je allemaal meemaakt. Ik geniet van je blogs.
    Wat zal dit een ervaring zijn.

    groetjes Dianne

  • 10 November 2012 - 21:00

    Fam. A Rijksen:

    Hoi Jenneke,

    Leuke ervaringen opgedaan. Hopelijk gaat het nog steeds goed met je.
    Bij ons gaat het ook goed. Nog bedankt voor je e-card die je aan Alice gestuurd hebt.
    Ze heeft van ons een puppy gekregen voor haar verjaardag. Dus als je tzt weer eens langs komt, schrik dan niet.
    Groetjes van ons allemaal.

  • 14 November 2012 - 18:16

    Janneke:

    Ha Jenneke! jij maakt veel mee, leuk om dat allemaal te lezen. Het is nu ook een kwestie van even de gelegenheid uitbuiten om zo veel mogelijk te zien en mee te maken daar. Ik ben heel benieuwd naar je stage-ervaringen, de werkwijze en waar vanuit ze werken / handelen. En of dat allemaal lukt als Nederlandse. Ik hoop dat het goed met je gaat, met mij gaat het ook goed. Je mist hier wel een stukje prachtige herfst hoor. Maar ik lees dat het daar ook mooi is. Succes met alles wat je onderneemt en groetjes, Janneke
Jenneke

Actief sinds 05 Okt. 2012
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 10703

Voorgaande reizen:

26 Juli 2023 - 17 Augustus 2023

Oude liefde: Suriname!

01 Augustus 2022 - 09 Augustus 2022

Weekje Zuid Sudan

29 Juli 2019 - 20 Augustus 2019

Zomer in Suriname

15 Februari 2019 - 21 Februari 2019

Israël

23 Juli 2018 - 13 Augustus 2018

Reisje Suriname

21 April 2017 - 28 April 2017

Werkvakantie Servie

26 Juli 2013 - 08 Augustus 2013

werkvakantie Servië

16 Oktober 2012 - 11 Januari 2013

Stage in Suriname

Landen bezocht: