Op z'n Surinaams! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jenneke - WaarBenJij.nu Op z'n Surinaams! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jenneke - WaarBenJij.nu

Op z'n Surinaams!

Blijf op de hoogte en volg Jenneke

25 Juli 2018 | Suriname, Paramaribo

Goedemorgen!

Nog erg vroeg, maar niet te vroeg om wakker te liggen.
Het is hier nog maar kwart over 6 en net licht aan het worden. Dat is trouwens wel echt anders als in Nederland. Hier is het het hele jaar door licht rond half 7 en donker om 19:00.

Maar dat zijn niet de enigste verschillen... Op dit moment zit ik voor het raam achter de tralies, diefijzers genoemd. De ramen hier bestaan over het algemeen uit allemaal horizontale reepjes die je net als jaloezien open en dicht kan draaien. Open is al warm, maar dan komt er nog wat wind door, dicht is gewoonweg bloedheet. Maar ja, als je daar dan 's nachts licht onder de open raampjes (ongeveer 25 cm per raampje) is het natuurlijk niet de bedoeling dat iemand je spullen komt halen of, nog erger, jezelf molesteert. Om dit soort boeven tegen te houden bestaan hier de diefijzers... Een kunstig traliehekwerk dat, van buitenaf(dieven hebben geen gereedschap), met grote schroeven in de muur is bevestigd. Opgelost! Geen dief komt door het diefijzer...

Helaas zijn ook de deuren hier niet veilig. Daarom zit er ook een traliehekwerk voor de deur, hermetisch afgesloten én opgesloten...
In mijn verslag van gisteren staan foto's van het appartement. Daarvoor staat een ijzeren bak op een boot. Dit is de Surinaamse container! Op poot zodat ongedierte er niet zo makkelijk bij kan...

Gisteren werden we erop gewezen door een hindoestaanse dame dat we echt niet zomaar mét tas over straat konden lopen. 'Is gevaarlijk toch?! Afgelopen weken zijn er gewoon tasjes gepakt bij mensen'. De oplossing: doe je tas in een boodschappentas dan denken ze dat je van de markt komt. Maar of dat werkt voor duidelijk niet Surinaamse toeristen?!!

Trouwens dat 'toch' in de spreekwijze wil wat... Ja toch, je weet toch...
Gelukkig wordt er geen reactie op het toch verwacht, dat scheelt weer! Een ander aspect van de spreekwijze hier is de commanderende toon: zet het daar, doe dat, je gaat dat doen... Dat zetten is helemaal bijzonder. Wij zetten koffie, hier zetten ze kleding in de kast, de tuinslang wordt gezet...

Gisteren bij stichting Opo doro ideeën opgedaan voor komende weken, het beloofd een leerzame, werkzame tijd te worden! We hebben s avonds bij Jacoline een Hollanse maaltijd op: sla, aardappelen en, écht uitzonderlijk hier, rundvlees! Daarna heb ik via het super moderne communicatie middel de app, een taxi besteld. Het werkt als volgt... Je voert in een app de bestemming in, locatie wordt al aangegeven al zijn veel straten onbekend. Je omschrift bijzonderheden, een kunst opzich (de 2e straat na de rotonde bij de huppeldepup straat en dat kanaal, daar het grote hoge huis...)
Dan zie je op het scherm de tijd wanneer taxi komt, naam en mobielnummer van taxichauffeur én... je ziet zelfs op de plattegrond de taxi als zwart stipje naar de locatie komen! Handig! (taxi 1660...)

't was een dame die ons kwam halen, gelijk haar nummer in mn mobiel gezet, contacten zijn handig hier! Komen we thuis, lijkt het erop dat de feesttent bij de buren weer wordt opgebouwd! Mevrouw legt het ons uit: de voorbereidingen voor een Hindoestaanse bruiloft. Hier wordt er (3!!) dagen gefeest in het weekend, bruid en bruidegom doen dit een dag afzonderlijk en 1 á 2 dagen samen... Hopelijk was ze niet goed op de hoogte, maar ik vrees het ergste! Oordopjes heb ik niet... We zitten trouwens echt in een Hindoestaanse buurt er staan veel gele en rode vlaggetjes die orthodoxe hindoes aan bamboe voor hun huis hangen. Dit is ter ere van de godheid Hanuman, oftewel de aapgod. Hanuman, knecht van de godheid Rama, heeft namelijk de beeltenis van een aap, tja wat wil je ook als er tig goden zijn...

Nu op naar een nieuwe dag!