Alledaags huisje, boompje, beestje… - Reisverslag uit Juba, Zuid Sudan van Jenneke - WaarBenJij.nu Alledaags huisje, boompje, beestje… - Reisverslag uit Juba, Zuid Sudan van Jenneke - WaarBenJij.nu

Alledaags huisje, boompje, beestje…

Door: Jenneke

Blijf op de hoogte en volg Jenneke

05 Augustus 2022 | Zuid Sudan, Juba

Ha allemaal, ben ik weer! Hoewel t al laat is toch maar even n verslagje. Vandaag gewoon allerlei gezins leven dingetjes gedaan. Echt huisje, boompje, beestje. Vanmorgen werd ik wakker van een heerlijke bui. Daarna, ook al heerlijk, ontbeten met n broodje van de bakker. Het lijkt op een pita broodje maar smaakt als een gewoon bolletje. Verder bakt Mieke zelf brood, dat is verrukkelijk. Mijn darmen moeten wel wennen, maar dat hoort erbij.

Daarna zijn we naar de winkel gebracht. Door een betrouwbare taxi. Dat laatste is noodzaak hier. Het land heeft de twijfelachtige eer om in de top 5 van meest corrupte landen ter wereld te staan. Helaas lijkt verandering op korte termijn ook niet te realiseren. Mensen in de regering zorgen over het algemeen dat ze vermogens krijgen. (En willen deze status uiteraard behouden) Andere ambtenaren moeten maar afwachten wat ze krijgen of zelf hun zakken vullen. Dit laatste schijnt hier op grote schaal gedaan te worden.

Maar in de winkel leek alles rozengeur en maneschijn. Wat een schitterend opgezette winkel met een enorm aanbod aan levensmiddelen en allerhande andere voorwerpen. Ook gewoon veel producten die wij ook hebben zoals bakproducten van dokter Oetker of verzorgingsproducten van Dove. Het is hier best warm, in de winkel daarentegen heerlijk koel! Bij de kassa worden alle spullen door een

medewerker in tasjes gedaan. Daarna betalen met de gekregen bon bij een andere kassa en dan weer terug om de spullen mee te nemen. Buiten hebben we even gewacht op de taxi terwijl de kinderen liefjes lachten naar de beveiliging die om de paar meter voor de winkel staat.

Vanmiddag vierden we de verjaardag van de dochter van Jaap en Mieke. Ze werd alweer 4! En wat was ze blij: haar party! Haar taaltje is zo grappig. Overigens van haar broertje ook. Engels en Nederlands gaat door elkaar. We waren popcorn aan het maken ze zat naast mij op de diepvries en we hadden een hele conversatie. Van haar kant gaat dat ongeveer zo: ‘tante Jenneke, look at mij, ik gaat van de diepvries af and ik jump op de floor’ ‘De popcorn is gooood’! Het feestje werd gevierd met de kinderen van de compound bij de swimmingpool. Echt genieten! Vanavond hebben we met alle mensen van het compound gegeten bij de swimmingpool. Dit doen ze elke vrijdag. Leuk om zo ieder te zien! Wat ik erg leuk vond is dat 1 van de vrouwen zei dat ze het knap vond dat ik in korte tijd een dieper level aan kan roeren. (We hadden het over de noodzaak van educatie, referentiekader en gedachte patronen) Dat vond ik leuk om te horen. Uiteraard hou ik van spitten, altijd al. Maar dat iemand dat zegt terwijl mijn Engels niet om over naar huis te schrijven is, vond ik wel echt leuk! Verder heb ik met de juf hier gepraat, ze hebben hier mensen nodig dus uiteraard gooide ze gelijk een balletje op. Maar ik heb haar gelijk ff verteld dat hm dat ni gaat worden, niet met mijn drama Engels. Morgen mag ik op school kijken, leuk, leuk! Inmiddels was het donker geworden, hoorden we tig kikkers en krekels en prikten de muggen er driftig op los… Wat ik wel opvallend vind: er is verder niemand hier die bijbel leest en dankt na het eten. En al schijnt dat heel Nederlands te zijn, ik kan er niet aan wennen zonder… gewoon geen afsluiting is wel leeg. Over afsluiting gesproken….: Tot snel! weltrusten alvast! (maybe zijn mijn koffers er morgen!!!)

Jenneke

Actief sinds 05 Okt. 2012
Verslag gelezen: 40
Totaal aantal bezoekers 10712

Voorgaande reizen:

26 Juli 2023 - 17 Augustus 2023

Oude liefde: Suriname!

01 Augustus 2022 - 09 Augustus 2022

Weekje Zuid Sudan

29 Juli 2019 - 20 Augustus 2019

Zomer in Suriname

15 Februari 2019 - 21 Februari 2019

Israël

23 Juli 2018 - 13 Augustus 2018

Reisje Suriname

21 April 2017 - 28 April 2017

Werkvakantie Servie

26 Juli 2013 - 08 Augustus 2013

werkvakantie Servië

16 Oktober 2012 - 11 Januari 2013

Stage in Suriname

Landen bezocht: