Voorbereidingen... - Reisverslag uit Genemuiden, Nederland van Jenneke - WaarBenJij.nu Voorbereidingen... - Reisverslag uit Genemuiden, Nederland van Jenneke - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen...

Door: Jenneke

Blijf op de hoogte en volg Jenneke

26 Juli 2022 | Nederland, Genemuiden

Ha allemaal,

Als reactie op vragen maar alvast even een weblogje. Want ja, ik ga wél op vakantie, ja ook een verre reis, maar niet naar Suriname.

Dat zit zo: Begin 2021 zijn Jaap en Mieke de With uitgezonden naar Zuid Soedan om daar aan het werk te gaan voor MAF international. Je weet wel; van die rood, wit, blauwe mini vliegtuigjes. Ik ken Mieke nog uit de goede oude tijd dat we beiden, nog heel wat jonger en speelser, woonden in Apeldoorn op kamers. Ondanks latere verhuizingen naar Ede, Dussen, Groot Ammers, Suriname, Genemuiden en Texel, hebben we contact gehouden. In 2019 ben ik voor het laatst naar Suriname geweest en heb daar toen veel tijd gespendeerd bij Jaap en Mieke. Leuk, leuk: hen te zien in 'mijn' vertrouwde Suriname. Maar toen kwam corona...

Begin 2020 leefde ik nog in de veronderstelling dat het wel even over zou waaien en ik in de zomer weer in Suriname of waar dan ook zou zitten, maar nee... Begin dit jaar had ik contact met Mieke over de mogelijkheid bij hen op bezoek te gaan in Z S. Ik had het wilde plan opgevat om via Zuid Soedan naar Suriname te gaan, maar dit bleek onmogelijk. Alleen met een tussenstop in o.a. Amsterdam (ja, echt!) en ruim €2200 lichter was dit een optie. Dus dat idee gecanceld. En, nu is het dan bijna zover dat ik naar Zuid Soedan hoop te gaan. Een ouderwets logeerpartijtje:-) en even geen Suriname.

Dit had wel wat voeten in de aarde. Er gaan namelijk geen rechtstreekse vluchten naar Z S: Gevaar, rood reisadvies en gewoon weinig mensen die bedenken daarheen te willen. Anderen vliegen dan vanuit NL naar Dubai, hebben daar een overnachting en gaan daarna door naar Juba. Daar had ik geen zin in omdat je dan zo 25 uur onderweg bent. Ik vlieg nu de heenreis met overstap in Zweden en Ethiopië en terug overstap in Turkije. En ben bij elkaar 12 tot 15 uur onderweg. Dat klinkt beter.

Vorige week heeft Jaap voor mij de visum aanvraag gedaan.(Dank!) Het aanvragen was nogal ingewikkeld en ik kwam er niet helemaal uit wat ik nu allemaal aan moest leveren. Aangezien MAF hier uiteraard vaker mee te maken krijgt, deed hij het even. Maar... het werd afgekeurd! Nu bleek dat er niet alleen een PCR test max. 72 uur voor aankomst moest zijn maar ook 1 bij de visumaanvraag. Dus gistermorgen ben ik in alle vroegte naar Zwolle gereden om mijn steentje bij te dragen aan het hele commerciële gebeuren van Corona testen. €70,- voor een testje met bewijs dat ik negatief ben... Aangezien Jaap nu de binnenlanden ingaat is het te hopen dat nu de aanvraag wordt goedgekeurd anders word het wel heel kort dag.

Dan nog wat... Gele koorts vaccinatie is verplicht in Z S. Nu heb ik deze wel, toen ik namelijk de eerste keer naar Suriname heb ik de vaccinaties genomen die aanbevolen/verplicht waren. Ja inderdaad, ik denk er nu anders over, ben faliekant tegen vaccineren en neem ook geen vaccin meer. (In gedachten denk ik aan de discussies over COVID vaccin:-)) Maar ja, toen jong en onbezonnen dacht ik alleen maar aan al het ongemak én de risico's die niet vaccineren meebracht. Dus nu zit ik opgescheept met een paar prikken waar ik ook nog eens gedoe mee heb... Al was er meer gedoe als ik niets zou hebben, dan kon ik mijn reisjes wel vergeten. Gele Koorts vaccin is namelijk in veel landen verplicht en sinds kort levenslang geworden. Gewoon dezelfde prik als ik heb gehad, alleen heeft het WHO bedacht dat het nu niet 10 jaar werkt maar gewoon je hele leven. Maar... Z S gaat daar niet in mee. Tenminste; niet als het niet expliciet vermeld staat in het gele boekje. Dus, ik gebeld naar de GGD. Kon ik nog een prik halen! Maar dat is nu net wat ik niet wil, dus ik praten als brugman: het is toch onzin om nog een keer die prik te halen terwijl ik deze al heb? en bla, bla, bla... Mevrouw ging mee in mijn verhaal, dus moet ik zo weer naar Zwolle nu voor een extra stempel in mijn gele boekje. En dan maar hopen dat Z S het oké vind. Want net als in Suriname schijnt goedkeuring bij dit soort officiële aangelegenheden afhankelijk te zijn van het humeur van de dienstdoende beambte. Scheelt dan wel weer dat ik een vrouw ben, met mijn allerliefste glimlach rol ik er vast zo doorheen:-).

Daarnaast wil ik mij 1 dezer dagen eens even goed gaan verdiepen in de reis, alle benodigdheden enz. Want behalve bovenstaande heb ik nog bar weinig gedaan qua voorbereiding. En het zou natuurlijk balen zijn als ik onderweg ergens strand door slechte voorbereiding ofzo.

Ik hoop jullie op de hoogte te houden!

Groetjes!

Jenneke

Actief sinds 05 Okt. 2012
Verslag gelezen: 45
Totaal aantal bezoekers 10722

Voorgaande reizen:

26 Juli 2023 - 17 Augustus 2023

Oude liefde: Suriname!

01 Augustus 2022 - 09 Augustus 2022

Weekje Zuid Sudan

29 Juli 2019 - 20 Augustus 2019

Zomer in Suriname

15 Februari 2019 - 21 Februari 2019

Israël

23 Juli 2018 - 13 Augustus 2018

Reisje Suriname

21 April 2017 - 28 April 2017

Werkvakantie Servie

26 Juli 2013 - 08 Augustus 2013

werkvakantie Servië

16 Oktober 2012 - 11 Januari 2013

Stage in Suriname

Landen bezocht: